יום שני, 6 באוגוסט 2012

מועצת יש"ע במגרש הכלכלי


בשבועות האחרונים השמאל (המדיני) מנסה לקשר בין הנושא החברתי לנושא המדיני, בהצהרות על כך שהכסף של הציבור הולך להתנחלויות ולא למקומות הנכונים, לגל הנוכחי הצטרפו בכייף כל העיתונים הכלכלים בפרסום כתובות תחקיר על הנושא (כלכליסט ודה מארקר)
השמאל הישראלי החליט לשנות את "המגרש" בויכוח מול הימין למגרש הכלכלי, אחת הסיבות לנושא זה שהימין בארץ לא נוגע בכלל בצד הכלכלי והחברתי ובכך הוא נישאר חשוף למתקפה מצד ארגונים חברתיים.   העניין תפס את מועצת יש"ע ואת הימין לא מוכנים בכלל.

השבוע קיבלתי מייל ממועצת יש"ע המציג עמוד עמדה שלהם בנוגע לעניין הכלכלי, שבעיקרו מנסה לענות על הטענות הכלכליות שמציג השמאל, אבל בטענה שגם השמאל גרם לנו להוצאות גדולות, ראו את כל ההוצאות על ההתנתקות וכדו' אוסלו והפיגועים הנלווים, גדר ההפרדה ועוד.
בקיצור מועצת יש"ע מעדיפה לתקוף באופן ילדותי מאשר להציג את התמונה הכלכלית הנכונה מבחינתם.
כרגיל מועצת יש"ע ממתינה שמישהו ירים את הכפפה ויעשה בשבילם את העבודה.


איך ניתן לשכנע את הציבור שהכסף באמת לא הולך להתנחלויות במקום אליו?


מועצת יש"ע חייבת לצאת בהקדם במסע הסברתי נרחב להבהיר לציבור הרחב וכן לעצמה שההתיישבות לא פוגעת בציבור הרחב, אפילו אולי להתחיל מחאה חברתית שתבוא ממנהיגי התנחלויות אשר אליו יצטרפו (אני מקווה) ראשי המחאה החברתית.
דני דיין- חייב להנהיג ולשנות תפיסה
אבל הם מפחדים, לצאת "נגד" ראש הממשלה, הם חוששים יותר לעצמם מאשר מה הציבור חושב עליהם, לפעמים הם מעדיפים את חוסר האהדה של הציבור, ואולי נכון יותר להגיד את השנאה של הציבור על פני להגיד את האמת.

מועצת יש"ע חייבת לצאת מהקיבעון שלה ולהתחיל לייצג את עצמה ואת התושבים שלה ולא רק את ראש הממשלה.
חבל ראש המועצה עסוק ב להיות הראשון שמפרסם מאמר בעיתון אמריקאי חשוב (שגם זה חשוב לכשעצמו) אבל כאשר הציבור בישראל שוב חוזר להיות נגד הציבור שלו הוא לא מסוגל לתת הסבר פשוט למה הוא מקבל יותר כסף מאדם בתל אביב? למה המחאה החברתית שייכת גם לציבור שלו?
השאלות האלו הם לא שאלות סתמיות שיחלפו עם הזמן, אלא הציבור מתחיל להבין שאולי באמת הכסף שלו הולך לאנשים אחרים, והצד השני שותק אז אולי זה נכון?

הטעונים שהועלו בכל אחד מאתר הכלכלה, הם טעונים חשובים ונכונים הרי הנתונים היבשים מציגים נתון שבו ההתיישבות מקבלת הרבה יותר מכל מגזר אחר, אבל צריכים להסתכל באופן מלא על ההתיישבות ביו"ש.
באתר "כלכליסט" פורסמה כתבה אשר מחלקת את עוגת התקציבים אשר מקבלים התושבים ביו"ש, כאשר מדובר על 10.1 מליארד שקל, אך לא מצוין אם זה לשנה אחת או לכמה שנים.
חשוב לציין שמי שרואה את תחילת הכתבה מבים שהנתון הזה מטעה את הקורא ונועד לגרום לו לחשוב שההתיישבות גונבת לו כסף, הרי סך כל התקציבים שהועברו ליו"ש וחלקם גם לישובי עזה לפי ההתנתקות היו 27 מליארד שקל (משנת 1992-2011) כאשר כלולים בתקציב הזה הרבה דברים שלא שייכים רק להתנחלויות אלא לכלל התושבים הגרים באזור הן הערבים והן היהודים כגון תקציב מע"צ אשר לא סללה אף כביש חדש ב8 שנים האחרונות אלא רק תיקנה את הכבישים הקיימים אשר מהווים צירים ראשים הן לתושבים הערבים (אשר לא משלמים שקל אחד למדינה) והן לתושבים היהודים וכן כמובן לצה"ל.
החלק העיקרי בעוגה הזאת שייך למשרד הפנים כפי שניתן לראות (4.2) אבל ממה הוא מורכב ולמה הוא כזה גדול? האדם הממוצע לא שואל את עצמו.
חלוקת התקציב על ידי משרד הפנים נבנתה על ידי ו"עדת גדיש" אשר הוקמה בשנת 2004 על ידי שר הפנים דאז אברהם פורז
ולא שונתה על ידי אף אחד מהשרים הבאים אחריו (אשר חלקם היו מהעבודה וחלקם היו מקדימה) למרות שכולם ידעו שהנוסחה זו מקבלים הערבים הדרוזים והמתנחלים את התקציבים הגבוהים ביותר מול התושב היהודי מהמרכז.
יכול להיות שזה בגלל הרצון שלא לפגוע בבני המיעוטים או כל סיבה אחרת אבל כל השרים הללו והממשלות הללו נתנו הרבה תקציבים ומענקי איזון ליו"ש.
ביו"ש יש את אחוז הגבייה של מסי התושב הגבוהים ביותר, נתון שמעניק תקציבים נוספים לאזור כמו כן יו"ש מוגדרת כקו עימות כמו ישובי הצפון ועוטף עזה ובגלל זה זכאים ל4% נוספים בחישוב הכללי.

החינוך שצמח בכ 272% כפי שצוין בכתבה אבל לא צוין שכלל האוכלוסייה בשטחי יו"ש צמחה בכ 5% בשנה האחרונה פי שתיים מהצמיחה של האוכלוסייה במרכז- דבר זה גם הביא לגידול בצורך בבניה והרחבת יישובים.

ציינתי כאן מספר קטן של דברים, אבל מועצת יש"ע חייבת לקחת את כל הטעונים שהעלו מולה ולהתמודד איתם אחד אחד במגרש החדש שנוצר.

לסיכום הדברים, חשוב שמועצת יש"ע תשנה את התפיסה שלה בזמן הזה "ויפה שעה אחת קודם" ותציג את הדברים בשקיפות מלאה רק לטובתה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

כתיבת תגובה
האי מייל שלך לא יופיע באתר.