יום חמישי, 16 באוגוסט 2012

דיון ציבורי- יש דבר כזה?


לרוב אני משתדל לכתוב רק על פוליטיקה ונושאים הקשורים לזה, הפעם החלטתי לחרוג ממנהגי זה ולכתוב על אחד הנושאים הלעוסים ביותר והנדושים ביותר ,התקיפה באיראן.
אבל אני לא אגע בו האם כן לתקוף או לא, אלא בהתנהלות של מה שמכונה בפי כולם "הדין הציבורי".

איראן


כדי להיכנס לאותו "דיון ציבורי" לעניות דעתי שווה לעלות מספר דברים על הדבר שעליו אנו דנים.
איראן היא מעצמה אשר נשלטת על ידי משטר דיקטטורי משנת 1979 (הרפובליקה האסלאמית של איראן), עד שנה זו עוד היו יחסיים בעיקר עסקיים בין שתי המדינות בתחום צינור הנפט שבו קצא"א שותפה וכן מספר חברות ישראליות.

לאחר עליית ח'ומייני לשלטון התנתקו הקשרים לגמרי, מאז מנהיגי איראן הן המנהיגים הרוחניים והן הנשאים השונים יצאו בהצהרות נגד השלטון הציוני ועל המטרה להשמידו ולסלקו מכל אדמות פלסטין.
בשנות ה60 התחילו באיראן את תוכנית הגרעין שלהם בסיוע של ארה"ב ואירופה, בפיתוח ולימוד של התחום.
אחמדניג'אד- משהוא יודע מה הוא מתכנן?
לאחר שח'ומייני עלה לשלטון התנתק הקשר אם מעצמות אלו בנושא הגרעין וכן נטען על ידי המנהיג הרוחני שתוכנית זו נוגדת את עקרונות האיסלם. רק לאחר מותו של ח'ומייני חזרה הפעילות בתוכנית זו "על אש נמוכה" כאשר היא פוקחה כל הזמן על ידי סבא"א.
ראשי המודיעין בארה"ב אירופה וישראל מעריכים שלמרות ההצהרות של האיראנים- שמטרתם בתוכנית הגרעין היא רק לענייני אנרגיה- הם סבורים שהמטרה האמתית של איראן היא להגיע ליכולת גרעינית ולנשק להשמדה המונית.

דיון ציבורי- האם לתקוף באיראן?


"הדיון הציבורי" שמתנהל כביכול כיום, אינו באמת דיון, הרי אין לכל הטוענים בנושא (הן לחיוב והן לשלילה) ידע או מידע אשר עליו הם מתבססים.
הקריאה לדיון ציבורי בטענה שמדובר בדיון חשוב בגלל שמדובר על עתידה של מדינת ישראל ועל החיים שלנו, אינה רלוונטית כאן תחשבו לרגע על נקודות יש צורך בהכרעה היו עושים "דיון ציבורי" מה היה קורה? מה היה אם בן גוריון היה עושה דיון ציבורי לפני שהחליט להכריז על מדינת ישראל או לפני פרוץ מלחמת ששת הימים, איפה היינו היום. אם ארה"ב הייתה עושה דיון ציבורי לפני כל תקיפה ותקיפה שלה איפה הינו היום?
מהצד השני ובקטע קצת הומוריסטי, אם היטלר היה עושה דיון ציבורי לפני מה שעשה אולי הינו במציאות אחרת, והפעם לטובתנו.
גולדה מאיר- לא המתינה לדיון ציבורי

בנושא התקיפה באיראן כמו במקרים אשר ציינתי מדובר בעתידה של המדינה ושל העם, לא מדובר רק אם ימותו 500 או 50 אלף איש.
מדובר פה על מנהיגות של עם שקוראת להשמיד עם אחר, ולא בגלל היותו מתנחל או ימני או תומך ליברליות או כל דבר אחר, אלא רק בגלל שהוא העם היהודי.
להתנתק מהגדרה זו וללכת ל"דיון ציבורי" זו פשוט בריחה, תעמדו מאחורי מי שאתם ומה שאתם ותפנו את הדברים כלפי חוץ ולא כלפי פנים.

בשורה התחתונה, השאלות שמרחפות מעל כל אותו דיון ציבורי- האם יש דמוקרטיה בהחלטות צבאיות? והאם החלטות אלו יכולות להיות מושפעות מהציבור? או במילים אחרות "הצבא והעם" ומי אנחנו כעם?

אין לנו כציבור נגיעה במה הצבא צריך לעשות או לא, האם לתקוף או לא.
אנחנו צריכים לדון את המנהיגים הן הצבאים והן הפוליטיים על בסיס אותם מבצעים שהם עשו והאם השיגו את יעדם או לא.
כך דנו את גולדה מאיר ודדו, כך דנו את ג'ורג' בוש הבן, כך ביקרנו את אולמרט וכן הלאה וכן הלאה.

אז מה שונה הפעם?

הפעם החליטו אנשי רוח ותקשורת, לצאת נגד מהלך של תקיפה בטענה שהם חושבים על עתידו של העם.
הפגנה תחת ביתו של אהוד ברק
אבל איך אפשר לצאת בהצהרות כאשר אין לכם את הנתונים, אין להם את הנחת הבסיס שאנשי מודיעין מכל העולם עוסקים בזה ימים כלילות.
מתי תבינו שלא מדובר פה על מחיר של לחם או דיור ציבורי מדובר פה על עתידו של עם שלם.
מה תעשו ביום שתבינו שטעיתם גם אז תבואו ותצאו בהצהרות שטעיתם או אז תשתקו?

טוב עושים חברי הכנסת שלא נכנסים לדיון הזה ומשאירים אותו לאותם אנשים שרותים את 15 דקות התהילה שלהם שוב.
העיתונאים צריכים למצוא להם סיפור חדש ומעניין ולא לדון כל היום בדיוני סרק ללא תוכן וידע בתחום.
העניין הוא שהנושא אינו אלא ספין פוליטי של העיתונות בניסיון שוב להסית את האש נגד נתניהו וברק, אולי בצדק ואולי בפחד שהם יהפכו להיות "הגיבורים" בכל הסיפור הזה.

ממליץ לכולם גם לפוליטיקאים ולעיתונאים, תחשבו על העם שלכם ולא על הדקה הבאה והניסיון שלכם לשרוד מעל המים.

ומילה אחרונה אישית- אני נגד כל מלחמה שהיא, אבל רוצה לחיות בשלום ולא בפחד ודורש מההנהגה לקבל את ההחלטה הטובה ביותר לעם ולא עבורם!


2 תגובות:

  1. צודק.

    אבל חשוב להעיר כי בהעדרם של כלי ביקורת ציבורית המאפשרים שקיפות בתהליך - כמו ועדות השימוע בפני הקונגרס בארה׳ב, שופט חוקר עצמאי בצרפת וכו׳ הציבורית הישראלית נוטה להזדעק מראש ובלא מעט צדק.

    השבמחק
  2. הביקורת חייבת להיות!
    אבל גם היא צריכה להתבצע רחוק מעין הציבור, לא ניתן לבצע מהלכים הן מדינים והן צבאיים ולפי דעתי גם כלכלים כאשר כל המידע חשוף לעיני כל.

    השבמחק

כתיבת תגובה
האי מייל שלך לא יופיע באתר.