יום ראשון, 29 ביולי 2012

טובים השניים?


"האם האיחוד הלאומי והבית היהודי יתאחדו?" , אחד הדברים והשאלות שמדוברות כמעט כל הזמן בבתי הכנסת של הציבור הדתי לאומי.  את התשובות אפשר לחלק כמעט באופן מובהק לפי השאלה לאיזה בית הכנסת נכנסת באותו רגע.
כרגיל אצל הדתיים כל מסע הבחירות מתנהל בעלוני השבת השונים, ואם אתה רוצה לדעת מה קורה הכל נמצא שם.
אצל רוב הציבור תשמע את אותה תשובה, "הלוואי שזה יקרה כבר", כאשר הם רואים את איחוד השורות במחנה המפולג שנקרא ה"דתי לאומי" ואולי זו התקווה להצלחה גדולה יותר בכנסת הבאה.

אחד המצטרפים שדוגל במהלך הזה באופן ברור, זהו נפתלי בנט שמצהיר, שמפלגה מאוחדת ברשותו תגרוף כ 10 מנדטים בבחירות הקרובות וכי הוא לוקח לפחות מנדט אחד מהליכוד ומנדט אחד מליברמן. הצטרפו אליו קצת באיחור הרבנים המרכזים של הציבור הזה בקריאה לאיחוד זה.

כרגע אנחנו שומעים יותר על האיחוד הזה מהצד של הבית היהודי וזה די מובן, בסקרים האחרונים צופים לו 4 מנדטים בלבד כאשר האיחוד הלאומי צפוי לקבל כ 6 מנדטים (ללא שום קשר לאיחוד).
הפעם היחידה ששמענו מהאיחוד הלאומי בנושא זה הכעס על יו"ר ועדת המפקד שקרא להם להתפקד לבית היהודי ולהתמודד דרך שם ללא איחוד בפועל, אלא ביטול האיחוד הלאומי לגמרי.

הבית היהודי מסונוורים מכמות המנדטים הצפויים.


טרופר (יו"ר המפקד) מבצע את המהלך הזה לא בגלל שהוא לא רוצה לאחד את הציבור הזה, אלא הוא מבין דבר מהותי.
איחוד כזה ייצור דמוקרטיה כמו בליכוד ששם ה"פיגלינים" מתחזקים על חשבון הרוב השפוי.
טרופר- אתר כיפה
דבר זה יכול להיות גם בבית היהודי, כאשר הרוב הפעיל יהיה זה של האיחוד הלאומי ולאט לאט הם ישתלטו על המפלגה.
טרופר מבין באמת מיהו הציבור שלו, אנשים מבוגרים מהמרכז שממשיכים להתפקד כי זה משהו קבוע שכבר קשה לשנות, זה לא ציבור שיצא לרחובות ויתחיל לפקוד אנשים חדשים וינסה להיות הרוב הדומננטי במפלגה כזאת.
ומהצד השני, הציבור של האיחוד הלאומי, זהו יותר נוער וחברה צעירים שמתחבר להצהרות והכרזות על נושא ארץ ישראל השלמה,זהו ציבור שירוץ ויפקוד ויעשה הכל כדי להשליט את דעתו על כלל המפלגה המאוחדת.
טרופר ודומיו מבינים שאת ההצלחה והעשיה של הבית היהודי (הייתי מעדיף שיחזרו לקרוא להם שוב מפד"ל) לא ניתן לבצע במפלגה מאוחדת שכזאת.

נכון מדברים על כמות מנדטים מאוד גדולה (הפעם האחרונה שעברו את 10 המנדטים היה בשנת 1977), אבל מי שעושה את המתמטיקה הפשוטה רואה שבאמת אין כאן שינוי (ראה נתוני הסקרים האחרונים 6 לאיחוד הלאומי ו 4 לבית היהודי)  זה איחוד על מנת ליצור כוח מול מרכיב הממשלה שיהיה, אבל אתם רואים את בנט יושב עם בן ארי? את אורבך עם כצ'לה? שתי מחנות אשר לא רק שלא מסכמים אידאולוגית אלא יורדים אחד על השני בכל זמן אפשרי.
אז בגלל מצג שווא של עוד כמה מנדטים ללכת למהלך כזה?

תוצאות אפשריות של איחוד.


לאיחוד כזה יכולות להיות כמה תוצאות שונות כאשר אפשר לחלק אותם מ GOOD CASE  ל BAD CASE.
במצב האופטימלי, הכל טוב המנדטים זורמים האיחוד מצליח והציבור הדתי לאומי מוצה לו סוף סוף את ההנגה לה ייחל תמיד (סליחה על הציניות).
מה שככל הנראה יקרה זה שהבית היהודי כרי מפד"ל יהפוך למפז"ל באופן סופי ,הכוח יהיה בידיים של בן ארי וכצל'ה, כאשר רוב הקולות יבואו מהם ויהפכו את הבית היהודי ממפלגה הנוטה להיות סוציאל דמוקרטית  למפלגה שעיקר עיסוקה זה ארץ ישראל השלמה ואיך מעיפים את הערבים מכאן.
המפסידה הגדולה של איחוד כזה תהיה רק הבית היהודי!

אז מה צריך לעשות?

כמישהו שגדל לתוך המפד"ל ותמיד ראה במפלגה הזאת כסוג של בית הן מצד התפיסה הימנית והערכים עליהם נבנתה, והן מצד תפיסתה הכלכלית והחברתית אותה ייצגה (סבא שלי היה יו"ר הפועל המזרחי שנים רבות).
הבית היהודי חייב לחזור אחורה, לחזק שוב את הפועל המזרחי, להפוך אותו למשהו דומיננטי בחברה הישראלית ולא רק במגזר הדתי, לחזור להיות אנשי חינוך יציבים ואנשים אשר מניפים את דגל הנושא החברתי ומעל הכל להכניס זרם צעיר למפלגה שיוכל לסחוף אחריו את הנוער שלה.
הם חייבים להתנתק מהרבנים של הציונות הדתית, לא ניתן לנהל מפלגה.כאשר הרבנים נושפים בעורפך על החלטות כאלו ואחרות. יש להתייעץ אתם מבחינה הלכתית על המהלכים אותם רוצים לבצע אבל לא לתת להם לנהל את המפלגה.


אז בשורה התחתונה להתאחד? התשובה שלי פשוטה מאוד  לא!







2 תגובות:

  1. שיתאחדו הציבור החילוני גם ככה לא מבין מה ההבדל ביניהן. בכל מקרה בכנסת הם פועלים בדיוק בדיוק באותה הצורה
    .

    השבמחק
    תשובות
    1. מני,
      ההבדל בינם הוא תהומי, כאשר הבית היהודי, קמה על בסיס אג'נדה חברתית ולא מדינית והאיחוד הלאומי רק על אג'נדה מדינית.
      תפיסות העולם בינהם גם בנושא המדיני שונות למרות ששנהם כביכול מייצגות את אותו מגזר.
      לציבור החילוני מאוד משנה במיוחד במצב שהמפלגה פותחת את שורותיה לציבור זה.

      מחק

כתיבת תגובה
האי מייל שלך לא יופיע באתר.