יום ראשון, 22 ביולי 2012

חום יולי אוגוסט.



בשיחת בית כנסת בסוף שבוע הזה, עם חבר שמבין את המצב, הגענו למסקנה שכבר כולם יודעים, יהיה פה שמח בתחילת אוגוסט.


הממשלה צפויה לצאת לפגרת הקיץ הארוכה שלה, וככל הנראה היא משאירה אחריה שובל של נושאים לא סגורים ודי מהותיים, חוק גיוס, פינוי מיגרון והמחאה החברתית.  נושאים אלו היו צריכים להיסגר לפחות חלקם עד לסיום המושב הנוכחי,
האם יש מצב שנתניהו שוב בורח מהחלטות?


לפי התחזיות הצפויות אנחנו הולכים לקראת שנת בחירות, שאולי אפילו תוקדם (עדיין לא שמענו התיחסות של רוה"מ לקריאה של שלי יחומוביץ), נתניהו חייב להיכנס לישורת האחרונה כאשר ידו על העליונה באם הוא רוצה שהמגמה של סקרי סופ"ש האחרון תיפסק ותשתנה.
נתניהו לא יכול לקחת על עצמו משברים נוספים לקראת הבחירות הקרובות, אז הוא מבצע הערכת מצב, מה יותר עדיף לו, ובעקר מה הוא יעשה כדי להישאר קדנציה נוספת כראש ממשלה.


האפשרויות השונות.



כמו לפני כל מבצע שיצא בעברו הצבאי, נתניהו עושה גם עכשיו  הערכת סיכונים אפשרים לכל תרחיש, וכל זה כאשר המטרה היא לשכת ראש הממשלה.

המחאה החברתית

הדברים בחלקם לא פשוטים ומצריכים תמרון בין שותפים לדרך, הדבר הראשון והפשוט ביותר עבורו זה המחאה החברתית.
המחאה בשנת 2011
במקרה הזה כולנו עזרנו לו, ראשי המחאה, העיתונות (יש כאלה שיגידו שהוא קנה אותה), כאשר אין הענות מסיבית כמו בשנה שעברה דבר זה יוצר שהתקשורת פחות מתעסקת בזה, אז זה גם יורד לאט לאט מהסדר הציבורי, הדבר היחיד שבגללו נתניהו עדין מחשיב את הסיפור של המחאה החברתית זהו הסיפור הטרגי של משה סילמן ז"ל, שגם ממנו נתניהו הצליח בצורה אלגנטית יחסית להיתחמק.
כהערכה נתניהו לא יגע בדבר עד לקראת הבחירות הבאות, אולי יבצע שינויים קטנים במצע הליכוד אשר יכלול יותר דגש על הפן החברתי ולקראת הבחירות ידגיש את הדברים הטובים אשר נוצרו פה בזמן הקדנציה שלו.


מיגרון - דו"ח לוי.

בחלק זה נתניהו ואנשיו קצת יותר מסתבכים, אבל בסופו של דבר גם זה לא משהו שיכול למנוע בחירה בו שוב אולי יעיב על התהליך ויחייב אותו לסגור עסקאות שאולי יגבילו אותו בקדנציה הבאה שלו, עם הבית היהודי,האיחוד הלאומי ואפילו עם ליברמן.
כרגע בתהליך מאוד ברור, הממשלה מעכבת את הכרעתה ואת תשובתה לבג"צ בנוגע להכשרת מיגרון, לאור רכישת הקרקע על ידי התושבים.  במקרה של פינוי הישוב, נתניהו יקלע לבעיית אמון כי למרות שהפינוי לא יהיה דומה לעמונה אלא יותר דומה לפינוי 5 הבתים בגבעת האולפנה- למרות כל מה שאומרים, וזה לאור סיכומים שיש בין ראשי המתיישבים לבין הממשלה וכן קיימים כבר בתי מגורים חדשים שנמצאים לא רחוק מהישוב המקורי, אשר יהפוך ככל הנראה לבסיס צבאי.  עדין המתנחלים יראו בצעד זה כפגיעה משמעותית בהם וזה לאחר שהוא ביצע "הקפאה" של הבניה בראשית דרכו. כך שנתניהו ירצה מאוד לשנות את מעמדו בקרבם.
החלטה מצדו לאשר את מגרון היא אינה נוראית פוליטית, כאשר הדבר יאושר על ידי בג"צ (בגלל הרכישה) כך שהוא אינו פוגע בשלטון החוק והוא גם מחזק את ההתיישבות, מהלך זה ייתן לו הרבה נק' בציבור המתנחלים, ואולי אפילו יחליש במעט את פייגלין בתוך המפלגה.
להערכתי נתניהו יאשר את הישוב הזה אבל על מנת שלא לגרום להתלהמות מצד אנשי קדימה והעצמאות, הוא לא יאמץ את דו"ח לוי אשר נכתב אלא יעדיף לגנוז אותו כפי שהוא.


השוויון בנטל

המקרה הזה הוא ה"עקב אכילס" של נתניהו, שמעסיק אותו יום יום, כאשר מצד אחד הוא רוצה את החרדים על מנת לבסס את עצמו ב 100% בממשלה הבאה אבל הוא חייב מצד שני את אנשי קדימה שככל הנראה יפרשו בקרוב מאוד ויעברו לצידו ביניהם ניתן לראות את דיכטר,פלסנר והנגבי (הערכה שלי בלבד) אשר מייצגים את כלל ציבור המשרתים.
נתניהו צריך לבחון מי מועיל לו יותר בעתיד, שעל הפרק עומד זה שאין לו מתמודד ראוי כרגע (בהנחה שלבני לא נכנסת ואולמרט לא נכנס) והחרדים לא "סגורים" עדין על שלי יחימוביץ.
בנוסף המגזר החרדי נמצא כרגע בחוסר ידיעה על אופי מחליפו של הרב אלישיב זצ"ל וככלל הנראה חלק מהמאבק על הירושה יהיה הדעה הנחרצת על אי הגיוס לצה"ל, דבר זה גם נלקח בחשבון אצל נתניהו.
נתניהו ינסה בכל הכוח להעביר את מטווה יעלון בהקדם, דבר אשר יקדים את פרוק קדימה, והדבר היותר פשוט הוא שנתניהו יוכל להעביר חוק זה יחד עם ש"ס או לפחות שהם ימנעו או לא יופיעו להצבעה, וזה על יד כל מיני הבטחות כאלה ואחרות.
ובכך ייצור סיבובו את התדמית של מי שראה את הנולד ועמד בחרוף נפש על מנת לשנות את הדברים, וזה מבלי לפגוע בליברמן ובאנשי קדימה.


חשוב לזכור נתניהו נמצא כרגע בשלב של איסוף נק' וצריך למנוע מזעור נזקים לקראת הישורת האחרונה.


מישהו אמר חם?









אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

כתיבת תגובה
האי מייל שלך לא יופיע באתר.